donderdag 14 november 2013

De elevatorpitch

“Een elevatorpitch (elevator = lift; pitch = verkooppresentatie) is een presentatiewijze van een idee voor een product, service of project. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten.” (bron: Wikipedia)

Waarom een elevatorpitch?

Stel dat je op een verjaardag bent en een oudoom, die je al 10 jaar niet hebt gezien, komt naar je toe en vraagt wat je tegenwoordig doet. Het overvalt je en het enige wat je uit kunt brengen is: “Iets met salarisadministratie enzo”.

Maar je weet nog niet wat die oudoom doet, misschien is hij wel op zoek naar een nieuwe oplossing voor de salarisadministratie voor zijn bedrijf van 100 man. Als jij direct een mooie pitch op hem af kon vuren, had jij misschien wel voor een nieuwe klant kunnen zorgen. Maar nu je ‘iets met salarisadministratie enzo’ doet, zal jouw oudoom niet direct aanleiding zien om daarover door te praten. Zonde.

Zorg er dus altijd voor dat je een kort praatje (elevatorpitch) paraat hebt. Dat je direct weet wat je moet zeggen in zulk soort situaties. Je weet immers nooit achter wie of wat voor situatie een potentiële klant schuilt.

Op zoek naar meer tips, tricks en adviezen? Neem contact met ons op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten