woensdag 20 november 2013

Het belscript... Wel of niet?

Een belscript. Sommigen zweren erbij, anderen vloeken erop. Veel mensen vinden het lastig om een gesprek op papier te zetten. En vaak hoor je het ook door de telefoon, dat iemand een verhaal voorleest. Het komt vaak gemaakt over.
Toch is het wel verstandig een belscript te maken als je besluit koud te gaan acquireren. In de volgende punten leggen we uit waarom:

  • Een belscript biedt houvast en maakt je zelfverzekerd. Wanneer je tijdens het telefoongesprek het script direct naast je hebt liggen geeft dit vertrouwen.
  • Door een script te maken dwing je jezelf na te denken over de structuur van je gesprek. Hoe en waarmee begin en eindig je?
  • Met een script anticipeer je op tegenargumenten. De beste klanten zijn vaak ook de lastigste en leggen je het vuur aan de schenen. Voorzie dus dat ze gaan tegen stribbelen en breng in kaart op welke manier ze dit doen.
  • In een script kun je zelfs al jouw tegenargument op een tegenargument op papier zetten. Gewoon in steekwoorden. Dus zegt klant “A”, weet jij dat je “B” kunt zeggen. (let daarbij wel op dat je niet betweterig over komt)
  • Een goed belscript hoor je niet. Het is levendig geschreven en geeft ruimte om in te spelen op gesprekswendingen. Levendig schrijven doe je door je woordkeuze. Gebruik spreektaal.

Ook is het zo dat een script nooit klaar is. Het is geen verhaal dat je op papier zet en daar de komende maanden mee gaat bellen. Als je merkt dat iets niet werkt, verzin je daar iets anders voor. En hoe meer klanten je spreekt, hoe meer feedback je krijgt en dus meer inzicht in de behoeften. Daar kun je weer op inspelen. Een script is een document dat constant aangevuld en verandert hoort te worden.

Het allerbelangrijkste is dat je je eigen gevoel en persoonlijkheid erin moet leggen. Dus “leen” niet even een script van je collega en ga deze letterlijk oplezen. Dat zal hoe dan ook gemaakt over komen.

Beschouw een belscript niet als heilig, maar als een extra ondersteuning!

Meer tips ontvangen over telefonische acquisitie en koude acquisitie? Sense for Sales biedt tijdens sales training effectieve handreikingen en vaardigheden om meer new business te realiseren en/of bestaande klanten uit te bouwen! Neem contact met ons op voor een oriĆ«nterend gesprek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten